کارتن خواب ها

كارتن خوابي در شهر نيست؟!!!

اكنون كه در گرماي منزل يا محل كارت اين گزارش را مي خواني و احتمالا از صدها چيز مختلف گله داري ، داشته هايت را فراموش كرده اي و نداشته هايت دغدغه زندگيت شده است لحظه اي به اين فكر كن: زندگيت را به هر دليل از دست داده اي، حتي نزديكترين عزيزانت تنهايت گذاشته اند ، آسمان، تنها سقف بالاي سرت شده ، غم نان گرفتارت كرده ،تنها و بي كس در اين شهر در اندشت و سرماي زمستاني آواره و سرگرداني . در چنين شرايطي چه دغدغه اي خواهي داشت؟ دغدغه خريد يك ويلاي لوكس ؟ اتومبيل شيك ؟ نه. دغدغه تو چيز ديگري است؛ جايي گرم براي ساعتي استراحت ،غذايي گرم براي خوردن و چايي داغ براي نوشيدن.  در چنين وضعيتي نه توان نگاههاي تحقيرآميز و پرمعناي مردم را داري، نه قدرت فرار از دست پليس كه به جرم ولگردي تعقيبت مي كند، تنها به دنبال دست ياري دهنده اي مي گردي ، پشتيباني كه مرهم دردي باشد، تو را با عشق بپذيرد، جاي گرمي در اختيارت گذارد و كمي، فقط كمي درد تو را بفهمد. احتمالا سوال شماي كارتن خواب در تنهايي هايت اين خواهد بود: آيا جامعه اي كه من در آن پرورش يافتم و در شرايط فعلي من بي تقصير نبوده، در قبال من نبايد پاسخگو باشد؟ به نمايندگي از تمامي بي خانمانها اين سوال را از مقامات قضايي سوال كردم. قاضي سعيد كريمي رييس شعبه 1165 مجتمع قضايي قدس برخي از وظايف دستگاههاي مسوول در رابطه با كارتن خوابها را تشريح و اعلام كرد كه شهرداري و شوراي شهر وظيفه اصلي رسيدگي به اين دسته از شهروندان آسيب ديده را بر عهده دارند و طبق  ماده 14 اين قانون نيز شوراي شهر بايد براي تامين خوراك و پوشاك افراد بي خانمان برنامه ريزي داشته باشد كه طي سالهاي اخير در اين راستا اقداماتي انجام شده است.

پيامدهاي كارتن خوابي

با توجه به اينكه قانون صراحتا مسؤوليت رسيدگي به اين دسته آسيب ديدگان را به شهرداري واگذار كرده است به اداره آسيب هاي اجتماعي شهرداري منطقه 2 مراجعه كردم تا هم اطلاعاتي از وضعيت افراد بي خانمان در اين منطقه  به دست آورم هم از اقداماتي كه براي اين دسته از افراد انجام شده است با خبر شوم. "اميلا پوركافي" رييس اداره آسيب هاي اجتماعي شهرداري منطقه 2 پيش از تشريح اين اقدامات ، خطرات كارتن خوابي را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان كرد كه بي خانماني، ابتدا جان خود فرد را به مخاطره مياندازد ، دوم تهديد سلامت و آرامش ديگر شهروندان را به همراه دارد. او ،انتقال بيماريهاي واگيردار، تخريب اموال عمومي، اعتياد به موادمخدر، تكدي گري، سرقت و فحشاء را به عنوان برخي از پيامدهاي كارتن خوابي برشمرد و ادامه داد:" به منظور مهار،كنترل و كاهش پديده بي خانماني، شهرداري تهران از سال 1383 ضمن ايجاد هماهنگي و همكاري متقابل با ديگر دستگاه ها اقدام به جمع آوري و ساماندهي افراد آسيب ديده يا در معرض آسيب نموده و از زمستان 84 تاكنون نيز طرح جلب، حذب و ساماندهي بي خانمان ها به صورت مستمر در حال اجرا است".

حمايت از كارتن خوابها

رييس اداره آسيب هاي اجتماعي شهرداري منطقه 2 با استناد به ماده 96 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مصوب 1383 و ماده يك قانون ساختار نظام جامع و رفاه و تامين اجتماعي اعلام كرد كه اداره كل امور آسيب هاي اجتماعي شهرداري تهران در جهت رفع مشكل بي خانمانها و رسيدگي به امور اين قشر آسيب ديده، ايجاد اقامتگاههاي موقت همچون گرمخانه ها را در اولويت طرح هاي خود قرار داده و با ايجاد اين مكانها فرصت ارزيابي مشكلات جسماني – رواني و اجتماعي اين افراد نيز ميسر و پيشگيري از آسيب هاي رواني – اجتماعي و ساماندهي بي خانمانها امكانپذير شده است ".اگرچه پوركافي اعلام كرد كه در سطح منطقه 2 به ندرت فرد بي خانماني مشاهده مي شود و ايجاد گرمخانه يا محل اسكان موقت در اين منطقه اصلا ضروري نيست اما خاطرنشان كرد، گرمخانه ها و مراكز اسكان موقت  شهرداري در نقاط ديگر شهر آماده پذيرايي از اين افراد هستند و مردم در صورت اطلاع از وجود  بي خانماني در اطراف خود مي توانند موضوع را از طريق  سامانه 137اطلاع دهند تا اقدامات لازم براي امداد به آنها انجام شود.

اسكان موقت

در گرمخانه ها و مكانهاي اسكان موقت چه اقداماتي انجام مي شود و با بي خانمانهايي كه به اين مكانها منتقل مي شوند چه رفتاري خواهد شد؟ طبق اطلاعاتي كه اميلا پوركافي در اختيارمان قرار داد، گرمخانه ها مكانهايي هستند كه افراد بي سرپناه مي توانند شب ها داوطلبانه به آن مراجعه كنند، استحمام كرده و غذاي گرم دريافت كنند، در صورت لزوم تحت معاينه پزشكي قرار گيرند و پس از سپري كردن شب، به سر كارشان بروند اما از آنجا كه برخي افراد كارتن خواب دچار بيماريهاي جسمي و رواني و اعتياد هستند و اصولا علاقه چنداني به حضور در گرمخانه ها ندارند و در خيابانها روزگار مي گذرانند، گشتي هاي 137  آنها را به مكانهاي اسكان موقت منتقل مي كنند. آنهااز بدو ورود لباس هايشان تعويض مي شود.مدتي در قرنطينه مي مانند. سپس نماينده قوه قضاييه به آنجا مراجعه و براي آنها تعيين تكليف مي كند. با نظر وي اقدامات لازم براي برگشت افرادي كه از شهرستان به تهران آمده اند و بي خانمان شده اند انجام مي شود، عده اي كه مشكل روحي رواني دارند و به هر دليل ديگري امكان بازگشت به منزل را ندارند تحويل بهزيستي مي شوند و دسته اي هم به آغوش خانواده باز مي گردند  و اگر فرد معتاد باشد هم اقدامات درماني وي در همين مكانها انجام مي شود.

در جستجوي بي خانمانها

اگرچه طي دو سه سال اخير به ندرت شاهد اين صحنه متاثركننده هستيم كه بي خانماني زير پل ها يا ايستگاههاي اتوبوس شب را سپري كند يا براثر سرما جانش را از دست دهد اما رييس اداره آسيب هاي اجتماعي شهرداري منطقه 2 اعلام كرد كه  گشت هاي ويژه شهرداري به همراه مددكاران، علاوه برگشت زني در سطح منطقه ، به صورت 24 ساعته آماده اعزام به نقاطي هستند كه از طريق تماس هاي مردمي از وجود كارتن خوابها با خبر شوند. پوركافي با اعلام اينكه  به زودي  با نصب بنر در سطح منطقه درباره خدمات شهرداري به افراد بي خانمان اطلاع رساني خواهد شد ادامه داد:"با توجه به اجرايي شدن ناحيه محوري، مسولان نواحي به طور دقيق محدوده خود را بررسي كرده تا در صورت وجود افراد بي خانمان اقدامات لازم براي ساماندهي آنها انجام شود.  "اميلا پوركافي" رييس اداره آسيب هاي اجتماعي شهرداري منطقه 2 در پايان ، از شهروندان خواست كه در صورت مشاهده افراد بي خانمان، موضوع را از طريق سامانه 137 اطلاع دهند تا اقدامات حمايتي لازم انجام شود.                                                  اماجالب است بدانیدکه سردار احمدی مقدم هم گفته اند هیچ معتاد کارتن خوابی نداریم!!! . گویا کسی به دره فرحزاد سری نزده تا ببیند چطور این مکان پاتوق موادفروشان شده و چقدر از معتادان هم کارتن خوابند.

کلاهبرداری

كلاهتان را دو دستي بچسبيد

هيچ  كلاهبرداري پرچم دستش نمي گيرد و فرياد نمي زند كه مي خواهد كلاهتان را بردارد ، چنان ماهرانه دام مي گستراند و با وعده و وعيد هاي وسوسه انگيز شما را به طمع مياندازد كه گاهي در پرداخت پول به او با ديگران رقابت هم مي كنيد . در واقع "جلب اعتماد و طمع " اصول اوليه كلاهبرداري است. جرمي كه طي سالهاي اخير در منطقه 5 شهر تهران افزايش يافته  و مراجع  قضايي و پليس آگاهي را درگير خود كرده است.بازپرس سجاد منافي آذر رييس شعبه دوازدهم بازپرسي دادسراي ناحيه 5 صادقيه كه بخش عمده پرونده هاي كلاهبرداري در منطقه 5 را رسيدگي مي كند درباره اين جرم بيشتر مي گويد.

 - آمار پرونده هاي كلاهبرداري كه طي سال جاري رسيدگي كرده ايد نسبت به سال گذشته بيشتر شده يا كمتر و بيشترين كلاهبرداري ها از چه طريقي صورت گرفته؟

كلاهبرداري در منطقه 5 نسبت به سال گذشته كمي رشد داشته چون منطقه اي نوساز است و در آن ساخت و ساز زياد مي شود، كلاهبرداران هم با پيش فروش ساختمانها به چند نفر يا فروش ملك ديگران با جعل سند دست به اين اقدامات مجرمانه مي زنند.

پس بيشتر كلاهبرداري ها در رابطه با ملك است؟

در اين منطقه بيشتر بحث فروش مال غير را داريم و چيزي حدود 85 درصد پرونده هاي كلاهبرداري با همين عنوان است، اين مال مي تواند يك مال منقول يا غير منقول باشد مانند ملك  يا خودرو.

اين كار با جعل سند انجام مي شود؟

قولنامه اي تنظيم يا سندي جعل مي كنند و با اين ادعا كه مالك هستند آنرا به ديگري مي فروشند. به عنوان نمونه ، فرد پس از اجاره منزلي ، سند آنرا جعل مي كند، در روزنامه آگهي فروش مي دهد و آنرا مي فروشد، يا به قصد كلاهبرداري شروع به ساخت و ساز مي كند و در همان مرحله اوليه از روي نقشه، هر واحد مسكوني را به چند نفر مي فروشد و متواري مي شود.

راهي هست كه مردم متوجه شوند در معامله با كلاهبردار طرف هستند

كلاهبرداران معمولا سعي مي كنند قيمت مالي كه مي خواهند بفروشند كمتر از قيمت واقعي باشد تا فرد  آنرا فرصتي مناسب براي خود بداند و سريع خريد كند ،مردم براي معامله بايد خيلي دقت كنند و با بررسي مدارك و تحقيقات لازم از مالكيت واقعي و صلاحيت فرد اطمينان حاصل كنند.

 مي توان گفت طمع عامل اصلي وقوع اين جرم است؟

بله، اشخاص وقتي مي بينند كه ملكي با قيمتي پايين تر از حد معمول پيدا كرده اند به طمع ميافتند و براي اينكه آنرا سريع بدست آورند ، بدون بررسي حواشي و اصل موضوع ، در كوتاهترين زمان ممكن آنرا خريداري مي كنند.

توجه و بررسي افراد مي تواند آمار اين جرم را به صفر برساند؟

مي توان 70 تا 80 درصد از وقوع اين جرم پيشگيري كرد. ببينيد موارد زيادي داريم كه خريدار چنان به طمع افتاده كه اصلا سند ملك را نگاه نكرده و در قبال تنظيم قولنامه مبلغ هنگفتي پول پرداخت كرده.

اين روزها شاهد فعاليت بنگاههاي املاك بدون مجوز در سطح منطقه هستيم ، با موردي برخورد نكرده ايد كه اين افراد در پوشش بنگاه، كلاهبرداري كرده باشند؟

بله. مواردي داشتيم كه شخص ملكي را اجاره كرده سپس تابلويي نصب كرده و در روزنامه هاي كثيرالانتشار هم اقدام به نشر آگهي كرده ، مردم هم به او اعتماد كرده اند، ملكشان را براي اجاره يا فروش به او سپرده اند و بنگاهدار هم  ملك را فروخته و متواري شده.يا مانند پرونده اي كه چند روز پيش رسيدگي كردم، خانمي مبلغ 20 ميليون تومان به يكي از بنگاههاي بي مجوز سپرده بود تا برايش يك واحد مسكوني اجاره كند اما روز بعد بنگاهدار ملك اجاره اي را تحويل داد و متواري شد.از اين موارد زياد است.

در اين منطقه با توجه به افزايش ساخت و ساز، بنگاههاي فاقد مجوز زيادي هم راه اندازي شده لذا مردم بايد براي انجام معاملات  به بنگاهي مراجعه كنند كه داراي مجوز باشد .

چه كسي بايد بر فعاليت بنگاهها  نظارت كند؟

اتحاديه بايد نظارت لازم را داشته باشد كه متاسفانه ندارد.

گاها مي بينيم بنگاه مجوز هم دارد ولي مشاوري كه استخدام كرده به نوعي اقدام به دريافت پول از طرفين معامله مي كند و متواري مي شود يا اصلا با مداركي كه فروشنده در اختيارش قرار داده اقدام به فروش ملك كرده و گريخته ، در چنين مواردي آيا مدير بنگاه بايد پاسخگو باشد يا خير؟

البته در منطقه 5 با اين جرم به ندرت برخورد كرده ايم و معمولا جرايم مربوط به بنگاههاي فاقد مجوز بوده ، اما در صورت وقوع چنين جرايمي مي توان مدير بنگاه را هم  تحت پيگرد قرار داد لذا بايد در استخدام مشاور دقت كنند و پيش از هرچيز مدارك شناسايي و ضمانت كافي از فرد دريافت شود تا بعدا با چنين مشكلاتي مواجه نشوند.

گفتيد بيشترين كلاهبرداري از طريق خريد و فروش ملك و خودرو انجام مي شود، در بحث خودرو چطور اين كار انجام مي شود؟

معمولا اين دسته از كلاهبرداران، يا اتومبيلي را از فردي امانت مي گيرند سپس با قولنامه يا جعل سند آنرا به ديگري مي فروشند يا با استفاده از چك پول و حتي چك هاي رمزدار تضميني جعلي اقدام به خريد اتومبيل كرده، بخش عمده پول را مي پردازند، اتومبيل و مدارك آنرا تحويل مي گيرند و قرار مي گذارند تا روز بعد هنگام انتقال سند ما بقي پول را پرداخت كنند اما در اين فاصله زماني آنرا به ديگري مي فروشند و متواري مي شوند.

يعني اگر فرد چك را استعلام كند احتمال وقوع اين كلاهبرداري هم كم خواهد شد؟

بله، مطلب قابل توجه ديگر در اين خصوص اين است كه اين گونه معاملات معمولا در ساعات غير اداري كه بانكها تعطيل هستند انجام مي شود تا فروشنده فرصت استعلام چك را نداشته باشد .

مجازاتي كه قانونگذار براي كلاهبرداران پيش بيني كرده چيست؟

1 تا 7 سال حبس تعزيري، 74 ضربه شلاق، رد مال، و جزاي نقدي معادل مبلغ كلاهبرداري به صندوق دولت مجازات كلاهبرداري است.

ظروف یک بار مصرف گیاهی

ظروف يكبار مصرف گياهي را جايگزين ظروف پلاستيكي كنيم

سخن از حفظ محيط زيست مي گوييم و خود به آن بي توجهيم. گله داريم كه طبيعت رو به  نابودي است و خود به تخريب آن دامن مي زنيم. از آلودگي هوا در عذابيم و باز هم كاري اصولي نمي كنيم و جالب تر آنكه همايش برپا مي كنيم تا خطرات استفاده از مواد پلاستيكي را گوشزد كنيم اما  با ظروف يك بار مصرف پلاستيكي از مدعوين پذيرايي مي كنيم! خلاصه اينكه شعارمان بر عملمان پيشي گرفته و شايد همين موضوع، دكتر محمدجواداميري رييس خانه محيط زيست سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران را بر آن داشته ،ضمن اطلاع رساني درباره خطرات استفاده از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي، بر استفاده از ظروف يك بار مصرف گياهي تاكيد كند تا نه فقط در گفتار بلكه در عمل نيز از محيط زيست حفاظت كنيم و اين فرهنگ را ترويج دهيم. متن زير را از زبان دكتر اميري مي خوانيد:

همانطور كه مي دانيم در کارخانجات پتروشيمي هر ساله چندين میلیون تن نفت و گاز مصرف مى شود. در واقع سوخت هاى فسیلى علاوه بر انرژى، مواد اولیه را نیز براى تبدیل نفت خام به پلاستیک هاى معمولى از قبیل پلى استایرن، پلى اتیلن و پلى پروپیلن فراهم مى کنند. کاربرد پلاستیک ها در تمام شئونات زندگى، گسترده شده است و نمى توان روزى، زندگى بدون پلاستیک را تصور کرد چون از بطرى هاى شیر و نوشابه گرفته تا لباس و قطعات خودرو از پلاستیک هستند، گرچه این تولید زیاد پلاستیک ها اساساً زیر سئوال رفته است. انتظار مى رود منابع شناخته شده ذخیره جهانى نفت تا ۸۰ سال دیگر تمام شوند و این در مورد گاز طبیعى ۷۰ سال و براى زغال ۷۰۰ سال است، اما تاثیرات اقتصادى کاهش این منابع خیلى زودتر فرا خواهد رسید. وقتى منابع کاهش یابد، قیمت ها هر روز بالا خواهد رفت و این واقعیتى است که نمى تواند از کانون توجه سیاستگزاران خارج شود. تولید سنتى پلاستیک ها متضمن مصرف بسیار زیاد سوخت فسیلى است. خودروها، کامیون ها، هواپیماها و نیروگاه ها بیشتر از ۹۰ درصد از مواد تولیدى پالایشگاه ها را مى بلعند، اما پلاستیک ها از بقیه آن استفاده مى کنند که این مقدار تنها در آمریکا حدود ۸۰ میلیون تن در سال است. داشتن منابع نفتي و گازي در ايران سبب شده تا دير به فكر استفاده از پليمرهاي گياهي به جاي پليمرهاي نفتي باشيم تا جايي كه در دنيا نيز كار روي پليمرهاي گياهي در زمان بحران نفت يعني حدود سال 1970 آغاز شد در حقيقت با اين كار وابستگي به منابع نفتي قطع مي شود و در نتيجه مصرف انرژي نيز پايين مي آيد. ايران در دستيابي به فناوري ساخت ظروفي يكبار مصرف گياهي، پس از كشورهاي آمريكا، انگليس، آلمان و ايتاليا، پنجمين كشور جهان و اولين كشور آسيايي در كسب اين موفقيت و ورود به عرصه انقلاب سبز جهاني محسوب مي شود. ايران با توجه به اينكه در بين كشورهاي آسيايي پيشقدم در توليد محصولات سبز است در مقابل نيز در مصرف محصولات مخرب محيط زيست نيز پيشگام است تا جايي كه جزو معدود كشورهاي جهان در استفاده بيش از حد از ظروف يك بار مصرف پلاستيكي پلي استايرني است كه اميدواريم به زودي اين ظروف جايگزين ظروف گياهي شود.

خطرات ظروف پلاستيكي                                                                                    

در حالي كه ظروف يكبار مصرف سنتي، به علت دير تجزيه شدن، يكي از معظلات زيست محيطي را با خود به همراه دارد كه آن هم افزايش زباله هاي پلاستيكي است. از اين ظروف بايد براي مواد غذايي و آشاميدني سرد استفاده شود و نبايد براي توزيع مواد غذايي داغ استفاده شود. وزارت بهداشت، نگهداري، حمل و بسته بندي غذا در ظروف پلاستيكي پلي استايرني را ممنوع اعلام كرده است زيرا استفاده از اين ظروف براي نگهداري مواد غذايي و نوشيدني هاي با دماي بالاي ٦٥ درجه سانتي گراد، سبب آزادشدن مواد خطرناك سرطان زا مي شود. گفتني است، استفاده از ظروف يك‌بار مصرفي كه از مشتقات نفتي مي‌باشد، علاوه بر تهديد سلامتي استفاده‌كنندگان، به دليل تجزيه‌پذير نبودن، سال‌ها در محيط زيست باقي مي‌ماند و به عنوان يك آلاينده شيميايي به زنجيره غذايي انسان برمي‌گردد. استفاده از اين ظروف براي مواد غذايي گرم و داغ به ويژه چرب از نظر بهداشتي به هيچ عنوان مناسب نيست چون ظروف پلي استايرن هميشه مقداري استايرن آزاد در تركيبات پليمري خود دارد كه فوق العاده سمي و سرطان زاست.

محاسن ظروف يك بار مصرف گياهي                                                       

كارشناسان امور غذايي و دارو، استفاده از ظروف يكبار مصرف گياهي را بدليل برخورداري از مزاياي خوب سلامت به تمامي خانواده‌ها و صنوف توصيه مي‌كنند. چون به اعتقاد متخصصين محيط زيست، زمان برگشت ظروف پلاستيكي يكبار مصرف به طبيعت ‪ ۳۰۰ تا ‪۵۰۰ سال طول مي‌كشد، اما اين زمان براي ظروف يك بار مصرف گياهي پنج تا شش ماه بدون هيچ آسيب زيست محيطي مي‌باشد. بنابراين استفاده از ظروف يك بار مصرف گياهي كه از نشاسته ذرت اصلاح شده تهيه شده است بايد با فرهنگ‌سازي جاي ظروف قبلي را بگيرد. اين ظروف گياهي عاري از هر گونه اثرات مضر و عكس‌العمل‌هاي شيميايي در تماس با مايعات و غذاهاي داغ و مقاوم در برابر حرارت است در صورتي كه ظروف يك بار مصرف پلاستيكي كه از منابع نفتي توليد مي‌شوند كمتر از اين مزايا برخوردار است. اميد آن مي رود كه با توجه به مزاياي ظروف گياهي، دستگاه هاي دولتي، خصوصي، هيئت ها و ديگران در اين ماه هاي پر فيض و بركت، از اين ظروف استفاده كنند و نبايد به بهانه گراني و نداشتن صرفه اقتصادي از تهيه اين ظروف امتناع كنند، در حالي كه هزينه تهيه اين ظروف بسيار ارزانتر از هزينه درماني و تهيه تجهيزات پزشكي ناشي از استفاده از ظروف نامناسب مي‌باشد همچنين استفاده از ظروف يكبار مصرف گياهي گامي به سوي توسعه پايدار و حفظ محيط زيست مي باشد. با توجه به اينكه مصرف ظروف يكبار مصرف بيش از يك دهه در بين مردم رايج شده است بنابراين عزم جدي تمامي دستگاهها از جمله صدا و سيما، شهرداري و روزنامه ها را در اطلاع رساني هاي گسترده جهت تنوير افكار عمومي در زمينه آشناسازي با معايب ظروف يكبار مصرف حاصل از منابع نفتي و توصيه استفاده از ظروف چند بار مصرف در مدارس، بيمارستان‌ها، رستوران‌ها و ادارات را مي طلبد.ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر گیاهی بر پایه نشاسته ذرت، گندم و سیب زمینی، دارای گواهی نامه ISO14855 می باشند كه بر اساس این استاندارد 91 درصد وزنی بخش تجزیه پذیر محصولات، بسته به دما، رطوبت و فشار خاك از سه تا شش ماه تجزیه می گردد و به طبیعت باز می گردد و اثر سوئي بر محيط زيست نيز وارد نمي سازد. از لحاظ فیزیکی تا دمای 120 درجه سانتی گراد مقاومت دارد و هیچ گونه تغییری در شکل ظاهری آن بوجود نخواهد آمد. خوراک این تکنولوژی در داخل کشور (نشاسته ذرت ، نشاسته گندم و نشاسته سیب زمینی) با قیمت مناسب، موجود و در دسترس است.  همچنين در صورت تحقق استفاده همگاني (تقاضاي زياد) قیمت تمام شده محصول نسبت به سایر تکنولوژی ها پایین خواهد بود. ظروف يكبار مصرف گياهي كه به تازگي در كشور توليد شده، هيچ مشكلي براي سلامتي استفاده‌كنندگان ايجاد نمي‌كند و به دليل طبيعي بودن پليمرهاي آن، زيست تجزيه‌پذير بوده و باعث تخريب محيط زيست نيز نمي‌شود. استفاده از ظروف گياهي در تمام كشورها حتي آسيا به سرعت در حال گسترش است و قرار است تمام ظروف بسته بندي و حتي كالاهاي تبليغاتي در المپيك ٢٠٠٨ چين كه «المپيك سبز» نام گرفته است، از پليمرهاي گياهي توليد شود.       

دعوت به همكاري                                                                                  

خواهشی را كه خانه محيط زيست سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران دارد اين است كه اميدوار است مردم فهيم كشورمان با اطلاع درست از اين موضوع وجهت حفظ كره زمين و داشتن كشوري عاري از پليمرهاي پلاستيكي با استفاده نكردن از ظروف يكبار مصرف شيميايي  ما را ياري رسانند و همچنين از دولت مردان اين استدعا را داريم كه در بخش صنايع جهت توليد انبوه محصولات سازگار با محيط زيست از جمله ظروف يكبار مصرف گياهي، وسايل بيمارستاني، اسباب بازي كودكان، انواع پوشاك و ...  يارانه هاي بيشتري را در اختيار بگذارند چه بسا اين كار موجب رونق بخش كشاورزي و افزايش اشتغال مي شود و همچنين تمام ادارات وسازمان ها را در جهت استفاده از پليمرهاي گياهي مكلف كند تا همگي در كره خاكي  قدم سبز برداريم. 

گفتگو با ایازی 2

خبرهاي خوش دكتر ايازي براي كاركنان شهرداري

هفته گذشته مصاحبه اي داشتم با  دكتر محمدهادي ايازي مشاورعالي و سخنگوي شهردار تهران و مرور كرديم فعاليت ها و برنامه هاي مديريت شهري در برون سازمان را .طي همان گفت و گو با قولي كه از ايازي گرفتم اين گفت و گو را با موضوع خاص كاركنان شهرداري انجام دادم.

 - جناب ايازي، اگر موافق باشيد گفت و گويمان را با آخرين سوال مصاحبه قبلي امان آغاز كنيم و يكي  از خصوصي ترين حرفهايي كه دكتر قاليباف در مورد كاركنان شهرداري با شما در ميان گذاشته اند را برايمان بازگو كنيد.

يكي از دغدغه هاي ايشان كه خيلي هم بر آن تاكيد دارند مسئله معيشتي كاركنان است و با حساسيت خاصي مدام بر آن تاكيد دارند و من به عنوان فردي كه در نزديكي ايشان هستم اين دغدغه را هميشه مي بينم. علاوه بر مسئله معيشتي، رفاهي و توليد ثروت براي كاركنان بر بحث آموزش آنها و حمايت از افرادي كه خود يا خانواده اشان گرفتار بيماريهاي صعب العلاج هستند هم به شدت تاكيد دارند.

- اگرچه دكتر قاليباف در گفت و گوهاي خصوصي با شما بر اين مسائل تاكيد كرده اند اما كاركنان هم از آن باخبرند، اگر امكان دارد مطلب يا خبر خصوصي تري را عنوان كنيد كه كمتر كسي از آن مطلع باشد.

(مي خندد)...اين مطلب را نمي خواستم در اينجا مطرح كنم اما ايشان چندي پيش تاكيد كردند، با افرادي كه تخلفات مكرري در سازمان شهرداري مرتكب مي شوند و حضورشان به مجموعه درون و برون سازمان لطمه مي زند برخورد جدي شود و در اين باره جلساتي هم با حضور دستگاههاي نظارتي برگزار شده و قرار حتمي  و نهايي اين شد كه به زودي اين افراد تعيين تكليف شوند.

- منظور از متخلفان چه كساني هستند؟

كساني كه مشكلات اخلاقي دارند و مرتكب ارتشاء و اختلاص مي شوند يا كساني كه احيانا اعتياد دارند و مواردي اينچنيني، البته ابتدا به اين افراد تذكر داده خواهد شد و اگر پس از آن، تخلفاتشان را تكرار كنند تعيين تكليف خواهند شد.

- اين هم يكي از خصوصيات منحصر به فرد دكتر قاليباف است؛ گاهي سخنانشان در جمع كاركنان اشك شوق از چشمان آنها  جاري مي كند و زماني كه اتمام حجت مي كنند هم دلهره و نگراني را در چشم مخاطبان به خوبي مي توان ديد. دكتر، با توجه به اينكه معيشت كاركنان دغدغه اصلي جناب قاليباف، شما و ديگر مديران ارشد شهرداري است، در اين راستا مهمترين  اقداماتي كه صورت گرفته كدام است؟

از همان ابتدا موضوع مسكن كاركنان از بحث هاي مورد تاكيد دكترقاليباف بود و تاكيد داشتند بر راه اندازي ستاد مسكن . در اين راستا  با پي گيري هايي كه انجام شد، طي يك سال بالغ بر 10 هزار و 500 واحد مسكوني به تعاوني هاي مسكن واگذار شد. براي كاركنان شركت واحدهم 750 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني كرديم تا براي مسكن كاركنان خود سرمايه گذاري كنند.اين اقداماتي است كه در طول تاريخ شهرداري سابقه نداشته.اقدام مهم ديگري كه انجام شده، مسئله ثروت سازي براي كاركنان است تا كسي دغدغه معيشت نداشته باشد، براي تحقق اين هدف 2 كار انجام داديم، يكي تاسيس صندوق ذخيره كاركنان كه تمام كاركنان شهرداري عضو آن هستند، ديگر سهام دار شدن تمام كاركنان در موسسه مالي اعتباري شهر كه به زودي تبديل به بانك شهرداري و جزو مهمترين بانك ها مي شود .توسعه اماكن رفاهي كاركنان مثل رستوران ها يا احيانا فراهم كردن اماكن اقامتي در شمال و مشهد همچنين تلاش براي ارتقاء سطح آگاهي تخصصي كاركنان و ادامه تحصيلشان حين كار اقدامت قابل توجهي بوده كه طي اين مدت صورت گرفته.همچنين از آنجا كه يكي از بحث هاي مورد تاكيد دكتر قاليباف افزايش ارتباط كاركنان با خانواده هايشان است در اين راستا هم برنامه هايي براي مسافرت هاي كاركنان و خانواده هايشان تدارك ديده شد. انجام تورهاي زيارتي مشهد و تور شمال در سال جاري 50 درصد رشد داشت و 17000 نفر از اين تورها استفاده كردند.برگزاري تورهاي اقساطي كيش و سوريه. جشن هاي خانواده بزرگ شهرداري در تالار بزرگ كشور، پرداخت كمك هاي غيرنقدي به مناسبتهاي ملي و مذهبي،پرداخت هديه ازدواج به مبلغ 150 هزارتومان به عنوان هديه شهردار محترم به كاركنان و فرزندان آنان علاوه بر پرداخت مبالغ كمك هزينه ازدواج.پرداخت وام هاي مختلف كه به صورت ميانگين هر يك از پرسنل مبلغ 4 ميليون و 500 هزار تومان دريافت كرده اند و توزيع حواله البسه و بن شيلات براي اولين بار در شهرداري تهران  برخي از اقداماتي است كه طي اين مدت براي رفاه كاركنان انجام شده است.

البته با تمام اقداماتي كه انجام شده، بايد بگويم سطح انتظارات دكتر قاليباف براي توجه به كاركنان در حدي است كه مديران پا به پاي ايشان نمي توانند پيش بروند ولي تلاش همگان براين است كه بتوانيم انتظارت ايشان برآورده شود.

 - صندوق ذخيره كاركنان و موسسه مالي اعتباري شهر به چه شكل براي كاركنان سودآوري دارد؟

صندوق ذخيره كاركنان با توجه به منابع مالي كه در اختيار دارد يك سري فعاليت هاي اقتصادي را انجام مي دهد كه سود آن در پايان هر سال محاسبه و به كاركنان اعطا خواهد شد، موسسه مالي اعتباري هم همينطور، از آنجا كه ترتيبي اتخاذ شد تا همه كاركنان سهام دار آن باشند، سودي كه به دست مياورد به نفع كاركنان خواهد بود.

 طي چه دوره زماني تمامي كاركنان شهرداري خانه دار خواهند شد؟

10 هزار و 500 مسكن واگذار شده و سعي داريم تا پايان سال جاري 5 هزار مسكن  ديگر هم واگذار كنيم ، به اين ترتيب حدود 15 هزارنفر از مسكن بهره مند خواهند شد. در واقع الان تمام كاركنان رسمي از مسكن  بهره مند شده اند و كار واگذاري مسكن به كاركنان قراردادي را آغاز كرده ايم .

- دغدغه مسكن تمام كاركنان قراردادي تا چه زماني برطرف خواهد شد؟

اميدواريم طي يك سال مشكل مسكن اين دسته از كاركنان هم برطرف شود.

- در گذشته شاهد اين بوديم كه با ورود هر تيم به شهرداري،  مجموعه اي جديد از خارج وارد مي شد، مديريت جديد شهر در اين رابطه چه نگاهي دارند؟

استفاده از پتانسيل موجود در شهرداري از تاكيدات جدي شهردار تهران است. بله، مشكلي كه هميشه وجود داشته اين بوده كه هر تيمي وارد شهرداري مي شد افراد جديدي را از خارج وارد سيستم مي كرد اما ايشان تاكيد دارند كه از ظرفيت داخل شهرداري استفاده بيشتري شود. اكنون هم كميته انتصابات تشكيل شده كه وظيفه دارد ظرفيت هاي داخل شهرداري را شناسايي كرده تا زمينه رشد و ارتقا افراد فراهم شود. به اين ترتيب در سطح مناطق و نواحي 90 درصد مديران از خود مجموعه شهرداري هستند.

- تلاشي كه براي رفاه و معيشت كاركنان طي يكي دو سال اخير انجام شده بر هيچ كس پوشيده نيست اما اين دغدغه وجود دارد كه مبادا با تغيير مديريت شهري، در اين برنامه ها هم تغييراتي ايجاد شود، براي نهادينه شدن اين تصميمات فكري كرده ايد؟

ما همانطور كه در برون سازمان تدابيري داشته ايم كه اقدامات نهادينه شود، در بخش  درون سازمان هم نگاهمان همين است. در واقع  تشكيل كميسيون انتصابات و استفاده از مديراني كه تجربه خدمتي دارند به نهادينه كردن اين كار كمك مي كند تا اگر مديريت تغيير كرد هم از همين ظرفيت ها استفاده شود. در رابطه با مسكن هم تمام رده هاي شهرداري را تشويق به ايجاد و راه اندازي تعاوني هاي مسكن كرده ايم، اين تعاوني ها خودشان حقوقي را ايجاد مي كنئد كه هر مديري را موظف به رعايت آن خواهد كرد.

صندوق ذخيره كاركنان هم مصوبه شهرداري را دارد و موسسه مالي اعتباري هم چون مجوز بانك مركزي را دارد و كاركنان، سهام داران آن هستند، سود آن متعلق به سهام داران است پس نگراني وجود نخواهد داشت و انشالله مديران در آينده هم در همين راستا حركت خواهند كرد.

- تدبير مديريت شهري براي شايسته سالاري در مجموعه شهرداري چه بوده؟

يك نگاهي در شهرداري داريم، شايسته گزيني،شايسته پروري و شايسته سالاري. بهترين ها را انتخاب كنيم،پرورش و آموزش دهيم و با نگاه شايسته سالاري بهترين ها را بكار گماريم. اين از مهمترين اقدامات در مديريت منابع انساني شهرداري است. لذا اداره كل ارزشيابي را تشكيل داديم كه وظيفه دارد نظارت كند بر عملكرد مديران و سالانه آنها را مورد ارزيابي قرار دهد.كار دوم آنها شناسايي افرادي است كه ظرفيت و قابليت سطوح مديريتي را دارند و در اين راستا 720 نفر از كاركنان شهرداري را شناسايي كرده ايم ،آموزش داديم و در قالب مناطق و نواحي بكار گرفته ايم.

- ولي بسياري از كاركنان در گفت و گو با همگامان، گله داشتند كه برخي  افراد در جايگاه مناسب خودشان قرار ندارند.

وقتي كاري انجام مي دهيم امكان دارد اشكالاتي هم داشته باشد.مهم اين است كه رويكردها به اين سمت است و شايد عده اي گمان كنند، افرادي كه منصوب شده اند صلاحيت لازم را ندارند اما مهم اين است كه جهت گيري به اين سمت است و سعي در كامل كردن آن داريم.

- در مجموعه شهرداري افرادي هستند كه مي توانند در جايگاه ديگري، خدمات بهتري ارائه كنند. به عنوان مثال كساني هستند كه در رشته هاي ورزشي مقام آورند اما در سطح شهر مشغول انجام فعاليت هاي  خدماتي هستند، براي جابجايي آنها برنامه اي نداريد؟

ما تلاشمان به همين سمت است و اگر احيانا كاركناني از اين قبيل وجود دارند  مي توانند از طريق سامانه 1888 موضوع را  اعلام كنند تا جابجايي انجام شود اما خوشبختانه 80-90 درصد از افراد متناسب با تخصصشان  فعاليت مي كنند.

 - بهترين كانالي كه كاركنان مي توانند مشكلاتشان در مجموعه را با شما و ديگر مديران ارشد در ميان بگذارند چيست؟

سامانه  1888 راه مناسبي است تا از آن طريق انتقاد پيشنهاد يا تقدير خود از مجموعه را به اطلاع مديران برسانند، نكته ديگر اينكه الان دكتر قاليباف هر هفته  در مناطق شهرداري حاضر مي شوند و از نزديك با همكاران صحبت مي كنند، علاوه براين مديران ديگر هم اين ارتباط را در مناطق دارند.

- عزيزاني در سازمان شهرداري فعاليت مي كنند كه خود يا همسر و فرزندانشان از بيماريهاي صعب العلاج رنج مي برند و ماهانه هزينه درماني سنگيني را متحمل مي شوند براي حمايت از اين دسته افراد چه اقداماتي شده؟

ما الان قريب به 300 بيمار صعب العلاج در مجموعه شهرداري داريم كه خودشان يا خانواده اشان بيمار هستند و دكتر قاليباف تاكيد كردند كه اين افراد به طور كامل تحت پوشش شهرداري قرار گيرند. اكنون اين افراد شناسايي شده اند و تمام هزينه درماني آنها ماهانه پرداخت مي شود . تعدادي هم داريم كه خودشان يا فرزندشان معلول هستند كه به اين افراد هم كمك هاي بلاعوضي ارائه مي شود.

- يعني تمام كاركناني كه به چنين بيماري هايي مبتلا هستند تحت حمايت كامل شهرداري قرار دارند؟

بله، خوشبختانه اين تاكيد دكتر قاليباف به طور كامل پياده سازي شده اما اگر احيانا مواردي هست كه به ما معرفي نشده اند مي توانند از طريق سامانه 1888 موضوع را اطلاع دهند تا اقدامات خدماتي و حمايتي لازم انجام شود.

 - جناب ايازي در اين گفت و گو  از اقدامات قابل توجهي كه درون سازمان انجام شده سخن گفتيد و همه اميدبخش بود اما مي خواهم از اين مصاحبه، يك هديه و خبر خوشي براي كاركنان ببرم كه تاكنون مطرح نشده باشد.

(مي خندد) ....اين مژده را مي دهم كه امسال در ايام نوروزي اولين پاداش ويژه  از بابت سود صندوق ذخيره كاركنان اعطا خواهد شد، البته شايد در اين مرحله مبلغ خيلي قابل توجه نباشد اما با فعاليت هاي سال آينده اين رقم بيشتر خواهد شد.ديگر اينكه آزمون مرحله دوم استخدامي رسمي كاركنان كه سال گذشته براي 1200 نفر برگزار شد نيز در پيش است.

مصاحبه با ایازی

مشاور عالي و سخنگوي شهردار تهران:

تلاش بر نهادينه شدن برنامه ها و تصميمات مديريت شهري است

دكتر "سيد محمدهادي ايازي" مشاور عالي شهردار تهران كه رياست شوراي اطلاع رساني شهرداري را هم به عهده داشت از شهريور سال 87 به سمت سخنگوي دكتر قاليباف نيز منصوب شد تا بلديه  در صد سالگي خود با داشتن سخنگو ، اطلاع رساني منظم را هم در كنار فعاليت هاي وسيع خود تجربه كند. براي گفت و گو با سخنگوي شهرداري قرار ملاقاتي را در دفتر كار ايشان  ترتيب دادم  تا در يك مصاحبه اختصاصي به بررسي مسائل  برون و درون سازمان بپردازم  اما با توجه به حجم سوالات بخشي از اين گفت و گو موكول شد به هفته آينده ولي متني را كه هم اكنون پيش رو داريد قسمتي از اين مصاحبه اختصاصي 45 دقيقه اي با دكتر سيدمحمدهادي ايازي سخنگو و مشاور عالي شهردار تهران است. 

- جناب ايازي اجازه دهيد با اين سوال شروع كنيم كه چطور شد  دكتر قاليباف تصميم گرفتند سخنگو انتخاب كنند و چرا شما به اين سمت منصوب شديد؟

ما يكصدمين سالگرد بلديه را پشت سر مي گذاريم و در اين يك صد سال تجربيات زيادي در حوزه هاي مختلف به دست آمده ، با توجه به اقداماتي كه بايد از داخل شهرداري منعكس شود و مشغله كاري شهردار، خيلي از دوستان ، مديران مطبوعات و خبرنگاران به دكتر قاليباف پيشنهاد دادند، سطح اطلاع رساني شهرداري افزايش پيدا كند و سامان يافته تر انجام شود، به اين ترتيب براي انجام اين كار تصميم گرفته شد كه سخنگو انتخاب شود.

بنده از روزي كه وارد سيستم شهرداري شدم يكي از مسووليت هايم در كميته اطلاع رساني شهرداري بود ، در جلسات، موضوعات هفته گذشته و آتي را بررسي و براي انعكاس آن برنامه ريزي مي كرديم ، از طرفي چون به عنوان مشاور شهردار در جريان اتفاقات داخل شهرداري بودم عليرغم گرفتاري هاي داخلي كه داشتم اين مسووليت هم به من واگذار شد. البته اين به آن معني نيست كه معاونان و شهرداران نمي توانند مصاحبه داشته باشند ولي اين كار با يك هماهنگي خاص انجام مي شود.

- انجام اين كار چقدر ضرورت داشت؟

با توجه به حجم گسترده فعاليت ها و نقش مهم حكومت هاي محلي بخصوص كلانشهر تهران كه در خاورميانه جزو بزرگترين شهرها به حساب ميايد اطلاع رساني به مردم بسيار حائز اهميت است.همچنين در حوزه مسائل سياسي هم گاها مسائلي مطرح مي شود و برخي از جرايد جهت گيري هايي مي كنند كه بايد پاسخگو باشيم  بنابراين اين نقش حساسيت خاصي دارد.

- دكتر قاليباف علاوه بر اينكه شهردار تهران هستند يكي از چهره هاي سياسي كشور هم به حساب ميايند ، با توجه به اين موضوع، چقدر از سوالات خبرنگاران  در حوزه مسائل سياسي و خارج از مسائل شهري مطرح مي شود؟

درست است كه دكتر قاليباف به عنوان چهره سياسي مطرح هستند  و خيلي از رسانه ها سوالاتي را درباره فعاليت ها و برنامه هاي سياسي ايشان سوال مي كنند اما اول اينكه بخشي از سوالات به نحوي است كه ايشان شخصا بايد اظهار نظر كنند ،مگر نظري داشته باشند كه بخواهند از اين طريق منعكس شود ديگر اينكه  در جلسه اولي كه با خبرنگاران داشتم اعلام كردم كه به عنوان سخنگوي شهرداري، پاسخگوي سوالات مربوط به حوزه مديريت شهري هستم اما معمولا سوالات سياسي هم مطرح مي شود ولي90 درصد سوالات مربوط به مسائل شهري است.

- انعكاس اخبار و اطلاع رساني، در زمانبندي مشخصي انجام مي شود؟

بله، براي اين كار هر 2 هفته يك بار كنفرانس مطبوعاتي برگزار مي كنيم . همچنين با حضور در نشست هاي مختلف صدا و سيما و گفت و گو با جرايدي كه نياز به اطلاع رساني خاصي داشته باشند اين كار انجام مي شود.

- دكتر ايازي سخنگو و مشاور عالي شهردار، آيا مشاور مسائل سياسي ايشان هم هستند؟

با جناب دكتر قاليباف از گذشته دور همكار بوديم و در موضوعات مختلف ايشان لطف داشتند و نقطه نظرات مشورتي را مي گرفتند ، اين ارتباط هميشه وجود داشته.

دكتر، اگر موافق باشيد كمي هم بپردازيم  به اقدامات شهرداري طي 2- 3 سال گذشته .

حتما

- چشم اندازي كه شهرداري تهران  با استقرار كادر جديد مديريتي در نظر داشته تا چه اندازه محقق شده؟

ببينيد، مطابق چشم انداز شهر تهران كه به تصويب شوراي اسلامي شهر رسيده سال 1404 بايد به آن چشم انداز دست پيدا كنيم  و برنامه ريزي و حركت شهرداري هم در اين راستا بوده. خوشبختانه طي 2- 3 سال اخير با تعامل خوبي كه بين شوراي شهر و شهرداري بوده اولين برنامه 5 ساله شهرداري را براساس اسناد بالا دستي كه چشم انداز و طرح جامع است تنظيم و مهرماه تقديم شوارا كرديم كه در دست بررسي است . همچنين شورا نيز در سياست هاي بودجه اي خود شهرداري را مكلف كرده كه بودجه خود را بر مبناي برنامه 5 ساله تنظيم كند، البته شايد اين اشكال وجود دارد كه چون هنوز اين برنامه تصويب نشده نتوانيم اين كار را انجام دهيم اما تصميم گيري درستي است كه برنامه ريزي براساس بودجه تنظيم شود و ارتباط منطقي بين چشم انداز و طرح جامع،سند برنامه و بودجه ساليانه برقرارشود.

- جناب قاليباف مدير مبتكري هستند، در نيروي انتظامي نظم و وجاهت مطلوبي را ايجاد كردند،در شهرداري هم انواع و اقسام راهكارها را براي خدمت بهتر به شهروندان و كاركنان به كار گرفته اند، چه تضميني هست كه مديران آينده اين برنامه ها و نظم را برهم نزنند ؟

اينكه اقدامات انجام شده در شهرداري نهادينه شود نكته مهمي است. دكتر قاليباف در نيروي انتظامي هم كه بودند اقداماتي را انجام دادند كه نهادينه شد مانند مركز فوريتهاي پليسي 110 و پليس +10، چون به عنوان مطالبه عمومي مورد درخواست همه است .در شهرداري هم  تلاش بر توسعه و نهادينه شدن  IT ،افزايش سطح آموزش و مسائل معيشتي كاركنان و ديگر موضوعات است كه قالب اين برنامه ها هم به تصويب شوراي شهر مي رسد تا مديران بعدي هم در همين قالب حركت كنند.

- پروژه هايي كه شهرداري در دوره مديريت جديد اجرا كرده نسبت به گذشته چقدر رشد داشته؟

ما حصل مديريت دكتر قاليباف در كتاب حديث خدمت منتشر شده كه توصيه مي كنم كاركنان اين كتاب را حتما مطالعه و خودشان قضاوت كنند، در دوره مديريت ايشان چه تحولاتي درون و برون سازمان ايجاد شده، چون بحث مفصلي است و نمي توان در چند دقيقه به آن پرداخت. اما در مجموع طي 2-3 سال گذشته شاهد رشد چشمگير پروژه ها در تمام حوزه ها بوديم.  پروژه هاي فني عمراني فوق العاده افزايش يافته ،بزرگراهها با سرعت قابل توجهي ساخته مي شوند. در حوزه خدمات شهري ،توسعه بوستان ها  و حمل و نقل و ترافيك تحولاتي اساسي ايجاد شده ، مترو ساليانه 2 كيلومتر توسعه داشت و مي بينيم ، دكتر قاليباف متعهد مي شوند كه مترو سالي 15 كيلومتر افزايش پيدا كند كه اميدواريم با حمايت مجلس و دولت طرح 22.5 كيلومتر توسعه كه در طرح جامع پيش بيني شده هم محقق شود. در حوزه فرهنگي اجتماعي  اقدامات قابل توجهي صورت گرفته، براي توسعه فضاهاي كالبدي ،مساجد،خانه هاي فرهنگ و سينماها احداث شده و براي توسعه محتوايي فرهنگي هم شاهد رشد 30 درصدي اجراي برنامه هاي فرهنگي در سطح شهر هستيم. نظام مالي شهرداري تغيير يافته و حسابداري تعهدي جايگزين شده و در حوزه مالي اداري اين افتخار را داريم كه هر ماهه گزارش هاي مالي را به اطلاع شهروندان برسانيم. در بخش منابع انساني توانستيم سياست هاي جديدي اعمال كنيم، ضمن اينكه نيروي انساني شهرداري را افزايش نداديم  در جهت ارتقا كيفيت نيروي انساني تلاش كرديم. توسعه فناوري اطلاعات در شهرداري ،راه اندازي دفاتر خدمات الكترونيك، سامانه 137 و 1888 از ديگر اقدامات مهمي بود كه در مديريت جديد انجام شده. سامانه اطلاع رساني در حوزه شهرسازي را نيز مدتي پيش افتتاح كرديم تا مردم بتوانند آخرين اطلاعات پرونده خود را از اين طريق دريافت كنند . تصويب طرح جامع و تفصيلي مناطق و ساز و كار اجرايي براي طرح هاي موضوعي و موضعي همچنين  توجه ويژه به محله گرايي و ناحيه محوري برخي از اقداماتي بود كه طي 2-3 سال گذشته منشا تحول اساسي در كلانشهر تهران شده؛  اين بخشي از اقدامات است كه به طور كلي عنوان كردم اما ريز اقدامات  با آمار و ارقام و به طور كامل در كتاب حديث خدمت منشر شده است. نكته مهم و قابل توجه ديگر اينكه ما امروز 2 هزار پروژه در سطح شهر تهران اجرا مي كنيم كه تمام آنها با پشتوانه مطالعاتي صورت مي گيرد.

- با توجه به اينكه هفته پژوهش را پشت سر مي گذاريم و شهرداري در مديريت جديد علم محوري را پيش گرفته و به بحث پژوهش هم توجه خاص دارد،اگر در اين مورد مطلبي هست كه بخواهيد عنوان كنيد بفرماييد؟

يكي از موضوعاتي كه در دوره اخير به آن توجه شده مسائل مطالعاتي و پژوهشي است ، عليرغم تمام اقدامات خوب، متاسفانه مركز مطالعات و برنامه ريزي با نهاد توسعه طرح هاي شهري ادغام شده بود  و عملا ما ستادي براي كارهاي مطالعاتي و پژوهشي نداشتيم. اولين كاري كه صورت گرفت، نهاد از مركز مطالعات جدا شد و مركز مطالعات به پژوهش و مطالعات پرداخت. همچنين منشور علمي شهرداري تهران 17 آذر 86 به تمام واحدهاي شهرداري ابلاغ شد ضمن اينكه اولين جشنواره برترين پژوهش ها در حوزه مديريت شهري ها سال 86   در سطح درون سازمان با 620 آثار برگزار و 37 آثار برتر انتخاب شد.امسال هم دومين جشنواره در سطح شهر تهران با 2066 اثر علمي و 4 هزار اثر هنري برگزار شد. در اين جشنواره از نظر آثار با رشد 3 برابري روبرو بوديم ، 86 نشست علمي در حوزه هاي مختلف مديريت شهري برگزار شد و يك رقابت علمي خوب بين مجموعه هاي شهرداري و مراكز مطالعاتي بيروني كه در اين حوزه پژوهش مي كردند بوجود آمد و اميدواريم با عنايتي كه شوراي شهر به مقوله مطالعه و پژوهش دارد ، جشنواره سال آينده به صورت كشوري برگزار شود . در سطح معاونت ها مراكز تحقيقات كاربردي و در سطح مناطق دفاتر تحقيق و توسعه به مقوله تحقيقات كاربردي توجه دارند و مطلب ديگر اينكه اعتبار ما در حوزه پژوهش افزايش چشمگيري داشته و درصدد هستيم 3 درصدي كه در برنامه 5 ساله براي پژوهش پيش بيني شده را اختصاص دهيم تا با عنايت شوراي شهر اين امر در شهرداري نهادينه شود.

- اجلاس شهرداران كلانشهرها و پايتخت هاي آسيايي را چطور ارزيابي كرديد؟ فكر مي كنيد اين اجلاس چقدر در ارتقا كيفيت مديريت شهري موثر باشد؟

پيشنهاد برگزاري اين اجلاس توسط دكتر قاليباف ارائه شد و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت و روساي مجالس آسيايي آن را تصويب كردند ،پس از آن برنامه ريزي صورت گرفت تا براي اولين بار اين كار انجام شود. البته با توجه به  شرايط بين المللي كه بسر مي بريم ،پيش بيني مي شد كه خيلي از كشورها استقبال نكنند اما 79 شهردار از شهرهاي مختلف كشورهاي آسيايي و بعضا اروپايي و آفريقايي ، 15 سازمان بين المللي و مجموعا 160 مهمان در اين اجلاس حضور داشتند ، علاوه بر آن مهمانان خاصي مانند نخست وزير سابق فرانسه و نخست وزير سابق تونس در اجلاس تهران حاضر شدند.نكته مهم اينكه پس از برگزاري اجلاس 170 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از اين اقدام شهرداري تقدير كردند .همچنين سازمان شهرها و حكومت هاي محلي متحد در اجلاس استانبول از تلاش دكتر قاليباف در گسترش و تقويت همگرايي ميان شهرداران و مقامات محلي منطقه همچنين كيفيت اجلاس تهران تقدير كردند . مي بينيم كه اين اقدام در سطح محلي، ملي و بين المللي انعكاس خوبي داشت و با توجه به نقش مديريت شهري در كلانشهرها ، توسعه ارتباط و تعامل قطعا  مي تواند در اعمال مديريت بهتر كلانشهرها تاثيرگذار باشد.